Webshop starten in België

Een webshop starten in België

Als je een goedlopende webshop in Nederland hebt en je regelmatig bestellingen uit België krijgt, dan kan het interessant zijn om een webshop in België te beginnen.

In dit artikel behandel ik een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, als je gaat starten met een Belgische webshop.

Welke techniek heb ik nodig?

Wanneer je gaat starten met een tweede webshop, is het belangrijk om eerst te inventariseren of jouw webshop geschikt is om in te zetten als multi-store en multi-language webshop. De mooiste oplossing is namelijk dat verschillende websites uit één productassortiment kunnen putten. Ook is het belangrijk dat de regio en de taal door Google goed worden weergegeven, anders kun je te maken krijgen met het onderhouden van twee webshops. Dubbel werk dus.

Server in België

Sommige mensen beweren dat een webshop in België ook een server in België zou moeten hebben. Dat is echter niet nodig. Nederland en België zijn relatief kleine landen en liggen dicht bij elkaar; hierdoor is een extra server in België naar onze mening overbodig.

Vertrouwen van de klant

Een inwoner van België schaft online graag producten aan bij een Belgische webshop en vindt vertrouwen erg belangrijk. Het is dus aan te bevelen om de klantenservice via een Belgisch telefoonnummer beschikbaar te maken, evenals een post- en retouradres in België te gebruiken. In België gebruikt men ook andere keurmerken dan in Nederland. Veelgebruikte Belgische keurmerken zijn becommerce.be en trustedshops.be. In het geval van communiceren van 'Unique Selling Points' op de Nederlandse webshop, is aan te raden deze ook van toepassing te laten zijn op de Belgische webshop.

De Vlaamse taal

Het Vlaams komt voor groot deel overeen met het Nederlands, maar toch zijn er wezenlijke verschillen. Het valt aan te raden om in ieder geval de klantenservice-pagina's van de webshop naar het Vlaams te vertalen. Bij de keuze van de domeinnaam is het verstandig goed te controleren of het woord of de woorden in Vlaanderen ook worden gebruikt. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog een Franstalig gedeelte in België; de keuze om de webshop wel of niet ook in het Frans weer te geven is dus erg belangrijk.

Verzendkosten

Om producten vanuit Nederland naar België te sturen is duurder dan alleen binnen Nederland te verzenden. Je zult dus eerst onderzoek moeten doen naar de kosten die dit met zich meebrengt en hoe je retourzendingen gaat afhandelen. Het is aan te raden eens te kijken naar de tarieven die ze bij SendCloudhanteren.

Betaalmethodes

In België wordt veel betaald met creditcard, PayPal of Mister Cash/Ban Contact. iDeal, zoals we dit in Nederland kennen, gebruiken ze in België niet. Deze betaalmethodes dienen geïmplementeerd te worden in je webshop, voor zover deze nog niet aanwezig zijn. Een goede 'payment provider', die wij ook met de Bo Creator en Bo Cart ondersteunen, is Mollie. Let er ook op dat ze in België het woord 'creditcard' beschrijven als 'kredietkaart'.

Belasting

Indien de webshop aan consumenten levert, breng je tot een omzet van € 35.000 de Nederlandse BTW in rekening. Daarboven ben je verplicht om een Belgisch BTW nummer aan te vragen en in België BTW te af te dragen. Bij het leveren aan bedrijven in België kun je producten zonder BTW leveren en dien je in je administratie de BTW te verleggen.